A mezőgazdasági gépek hatalmas terhelésnek vannak kitéve, hiszen folyamatos és általában egész napos használatban vannak. Nem csak a több tonnát nyomó monstrumoknak, de a kisebb traktoroknak is órási terheket kell megmozgatniuk minden egyes nap. A folyamatos üzemeléshez elengedhetetlen, hogy a féltengely minden járművön tökéletes állapotban legyen, ez mind műszakilag, mind az alkatrész tisztántartása által biztosítva.

A mezőgazdasági féltengely felépítése sokban különbözik a személygépjárművekben található változatokhoz képest.

A személy járműveknél a következőkben foglalhatjuk össze a féltengely felépítését és működését: – Minden jármű attól képes haladni, hogy a kerekek forognak. A féltengely a hajtásláncolat legfontosabb alkatrésze, ami a motorból, sebességváltóból érkező hajtóerőt adja át a kerékagyba, aminek köszönhetően a kerekek is elkezdenek forogni. Ez az alkotóelem a differenciálműtől indul és a meghajtott keréknél végződik, ezzel képezve összeköttetést. Ezért a meghajtás erőátviteli alkatrészének is szokták nevezni. Felépítését nézve három részből áll: belső féltengelycsukló, külső féltengelycsukló és ami ezt a kettőt összeköti, a féltengelyszár. Mindkettő a csuklón található, a féltengely ház és bordák is. A külsőn még van sasszeg, koronás anya és alátét is. A bemarások biztosítják azt, hogy az agyhoz rögzített része el tudjon fordulni arra, amerre a sofőr a kormányt fordítja. Ezzel lehet megoldani a hajtott kerék kormányozhatóságát is.

Első kerék meghajtású mezőgazdasági gépeknél a kormánymozdulatokat is a féltengely közvetíti, így a jelentősége még jobban megnövekszik. Felépítését nézve a következő alkatrészekből áll: szár – bordás résszel, ház, keresztek, központosító (ez biztosítja a hajlást), gumiharang (ez védi ezt a központosítót a koszolódástól) bordás tengely és hüvely (ez biztosítja a hosszirányú mozgást), menesztő rész (csatlakozás).

A féltengelycsukló leggyakoribb hibái:

Az egyik leggyakoribb probléma a porvédő elöregedése, elszakadása. Ahogy folyamatosan használatban van a jármű, a gumi elvékonyodik, berepedezik. Ha ezt nem fedezzük fel időben, akkor esély van arra is, hogy az egész féltengelycsukló tönkremegy. Ha a porvédő nem képes ellátni a mechanikai védelmet, elszakadhat, így a vizet és a port is beengedi az alkatrészbe és megszorul a kereszt vagy a központosító és elroppan. A csuklótörés (nagy koppanással kísérve) komoly problémát okozhat, de ezzel szerencsére csak nagyon ritkán találkozhatunk, például baleseteknél, vagy nem megfelelő tisztításnál. Ez a hiba teljes belső rész (keresztek, központosító, gumiharang) cseréjével, házfeljavítással és megfelelő szakértelemmel korrigálható. Csúszó rész kikopása esetén komplett csúszó hüvely cserével orvosolható a probléma.

Gyakori hibajelenség az a kattogó vagy kattanó hang, amit a kormány elfordításánál vagy gyorsításnál hallhatunk. Egyes modelleknél még a szár vagy a csukló bordázatának hibái is bekövetkezhetnek, ha a gyűrű beékelődik és a féltengelycsukló lefele húzása során a tengelyt marja végig.

Ha az előzőek közül bármelyiket tapasztalja, akkor azonnal keressen bennünket. Nem csupán mezőgazdasági gépek, de kamionok, teherautók, autóbuszok, munkagépek, személyautók és még targonca féltengelyek SZAKSZERŰ felújítását is vállaljuk!

Mtz  |  John Deer  |  Claas  |  New Holland  |  Liebherr  |  Kubota  |  Massey Ferguson  |   Case  |  Mahindra  |  Fendt  |  Deutz-Fahr féltengelyek javítása, felújítása, értékesítése